Законодавство України у цій сфері складається із Законів України «Про гуманітарну допомогу», «Про благодійну діяльність та благодійні організації», постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок використання допомоги у вигляді коштів в іноземній валюті з рахунків в іноземній валюті отримувачів гуманітарної допомоги» (22.03.2000 №542) та інших нормативно-правових актів.
Cпеціальним уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань гуманітарної допомоги, який приймає рішення про визнання коштів у іноземній валюті гуманітарною допомогою є Міністерство соціальної політики України. Відповідно до ст. 7 Закону України «Про гуманітарну допомогу» зарахування коштів в іноземній валюті на рахунки отримувача гуманітарної допомоги здійснюється без ліцензії (спеціального дозволу) Національного банку України за наявності рішення відповідного ЦОВВ про визнання цих коштів гуманітарною допомогою. У дорученні на перерахування коштів на рахунок в іноземній валюті отримувача гуманітарної допомоги має бути вказано напрям використання гуманітарної допомоги.
Використання гуманітарної допомоги у вигляді іноземної валюти з рахунків в іноземній валюті отримувачів гуманітарної допомоги у межах цілей, визначених іноземним донором, здійснюються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України спільно з Національним банком України.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» благодійниками можуть бути фізичні та юридичні особи приватного права, які здійснюють благодійництво в інтересах набувачів благодійної допомоги. Благодійники на свій розсуд визначають напрями благодійництва та можуть займатися цією діяльністю самостійно або разом з відповідними благодійними організаціями, зареєстрованими у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до ст. 4 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» суб’єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до цього Закону, а також інші благодійники та бенефіціари. Суб’єкти благодійної діяльності мають право здійснювати благодійні програми, спільну благодійну діяльність та інші види благодійної діяльності спільно з нерезидентами з урахуванням особливостей, визначених законами або міжнародними договорами України.
Благодійною пожертвою, згідно ст. 6 цього Закону визнається безоплатна передача благодійником коштів, іншого майна, майнових прав у власність бенефіціарів для досягнення певних, наперед обумовлених цілей благодійної діяльності, відповідно до цього Закону. Договір про благодійну пожертву валютних цінностей не підлягає обов’язковому нотаріальному посвідченню.
Рекомендований перелік документів, які подаються до Мінсоцполітики для визнання коштів, у т.ч. в іноземній валюті, гуманітарною допомогою знаходиться на веб-сторінці зазначеного Міністерства (http://www.mlsp.gov.ua/labour/control/uk/publish/article?art_id=153019&cat_id=147818).
Міністерством соціальної політики підготовлено проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про забезпечення надання допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту, членам їх сімей та громадянам України, які переселилися з території Автономної Республіки Крим та м. Севастополь». Після погодження та затвердження цього урядового рішення буде опрацьовано питання відкриття відповідних рахунків Мінсоцполітики для надходження коштів для подальшого надання допомоги цій категорії громадян.